مقالات

از فندک اجاق گاز و دلیل خرابی آن چه می دانید؟

فندک جرقه زن اجاق گاز توکار

امروزه، اکثر اجاق گازهای تولیدی از طراحی های مدرن و همچنین قطعات استاندارد برخوردارند که امکان استفادۀ آسان و مطمئن را برای خریداران فراهم می کنند. ضمن آنکه ایمنی قطعات مسلماً در حفظ امنیت و آرامش افراد نیز تاثیرگذار خواهد بود.

قطعات مهمی که در اجاق گاز رومیزی یا مبله مورد استفاده قرار می گیرند، شامل: ترموکوپل، شعله های پرحرارت، فندک اتوماتیک و . . . می باشند. بنابراین، لازم و ضروری است که هنگام خرید اجاق گاز مورد نیاز به ویژگی هر یک از قطعات و کیفیت آنها توجه بیشتری داشته باشیم.

در طرح های مدرن اجاق گاز صفحه ای یا مبله، استفاده از جرقه زن یا فندک پیش از پیش مورد اهمیت بوده است. به این خاطر که، باعث افزایش ایمنی هنگام استفاده از اجاق گاز می گردد و همچنین باعث حذف کبریت یا فندک های متفرقه خواهد شد. از سوی دیگر، باید به یاد داشته باشیم که ممکن است این قطعات با ایراد یا خرابی نیز مواجه شوند که دلایل مختلفی می تواند باعث خرابی فندک شود. در این مقاله سعی خواهیم کرد به برخی از نکات مهم و روش های رفع این مشکل بپردازیم.

پیش از آن که به قسمت بعد مقاله و مطالعۀ آن توجه کنید، از شما می خواهیم حتماً برای خرید آگاهانه و دقیق یک محصول پرکاربرد مانند اجاق گاز رومیزی از کارشناسان خبره و کارآزموده فروشگاه اینترنتی بیژه، راهنمایی و مشاوره بخواهید.

کارشناسان باتجربه بیژه، علاوه بر ارائه مشاوره رایگان و اطلاعات کامل در خصوص محصول انتخابی، مراحل خرید و ارسال اجاق گاز را برای شما به صورت شفاف تا آخرین گام توضیح خواهند داد و تا زمان دریافت صحیح کالا، همراه شما خواهند بود.

خدمات پس از فروش

چرا فندک یا جرقه زن اجاق گاز درست عمل نمی کند؟ راه حل چیست؟

اگر یکی از قطعات اجاق گاز صفحه ای یا مبله دچار خرابی شوند، مسلماً در انجام مراحل کار و طبخ غذا نیز مشکلاتی به وجود خواهد آمد که به تدریج باعث گِله مندی ما از آن محصول خواهد شد. بهترین راهکار، بررسی ایراد به وجود آمده و یافتن راه حل مناسب برای آن است که در بهبود عملکرد اجاق گاز نیز تاثیرگذار باشند.

  • مرطوب یا خیس بودن فندک اجاق گاز

اگر اجاق گاز و قطعات آن را با آب فراوان شسته باشید، مطمئناً مشکل عدم جرقه زدن فندک به دلیل نفوذ آب درون آن، پیش خواهد آمد. تا زمانی که شعله ها و فندک خیس باشند، امکان روشن کردن برایتان میسر نخواهد شد. بهترین راه حل، صبر کردن تا زمان خشک شدن کامل شعله ها می باشد. البته می توانید به کمک یک حوله تمیز و خشک، روند خشک شدن قطعات و شعله ها را سریعتر کنید.

توصیه می کنیم! حتماً هنگام شستشو از شوینده های مناسب استفاده کنید و ضمناً میزان آب کمتری برای تمیز کردن اجاق گاز استفاده کنید. می توانید با یک دستمال یا حولۀ مرطوب و تَر صفحه و قطعات اجاق گاز را تمیز کنید تا مانع از وقوع چنین ایراد و مشکلی شوید. ضمناً در بازار ایران به تازگی انواع و اقسام شویینده های نانو موجود است که با اسپری مقداری از محلول روی اجاق گاز و فقط با یک دستمال خشک می توانید، مراحل کامل پاکیزگی را شاهد باشید.

  • تمیز کردن اجاق گازقفل کودک روی اجاق گاز را بررسی کنید!

اجاق گازهای مدرن، دکمه ای روی صفحه تعبیه کرده اند که به قفل کودک معروف است. با وجود این دکمه، ایمنی اجاق گاز و استفاده از آن بیشتر شده و ضمناً کودکان برای کار با اجاق گاز، محدود خواهند شد. اگر فندک یا جرقه زن اجاق گاز صفحه ای یا مبله شما فعال نشد، بهتر است این دکمه (Locked) را به مدت 4 ثانیه نگه دارید و سپس از فندک برای روشن شدن شعله ها استفاده کنید.

  • نوسانات برقی یا عدم اتصال صحیح برق به اجاق گاز

دو دستگاه عامل جرقه زدن اجاق گاز هستند.

  • میکروسوییچ (کنار ولوم )

 

  • میکروسوییچ و ولوممیکروسوییچ (روی ولوم)

میکروسوییچ روی ولوم

با توجه به مدل اجاق گازها، میکروسوییچ روی ولوم یا کنار ولوم ها قرار خواهد گرفت.

  • دستگاه ترانس جرقه زن

ترانس جرقه زن اجاق گازبه محض اینکه ولوم به سمت پایین فشار داده می شود با میکروسوییچ (کنار شیر یا روی شیر اجاق گاز) فشار وارد می کند و به ترانس جرقه زن فرمان می دهد و ترانس نیز توسط سیمی که تا سرشعله گاز هم کشیده شده است و دارای یک چینی فندک است برق رسانی را  انجام می دهد و جرقه زن فعال می شود.

 اگر جرقه زده نمی شود ممکن است ترانس و میکروسوییچ دچار مشکل شده اند یا در این بین نشت برق ( به اصطلاح برق دزدی) صورت گرفته است.  این مقدار جریان برق خطرساز نیست اما برای جلوگیری از خطرات احتمالی حتما باید به فکر چاره بود زیرا این نشتی برق اگر همراه با نشتی گاز باشد موجب انفجار اجاق گاز از درون خواهد شد.

بعضی از موارد ممکن است روکش سیم مورد نظر از بین رفته باشد که  یا باید سیم روکش شود یا در قسمتی که فقط روکش سیم در قسمت ترانس جرقه زن از بین رفته است، عایقی زیر ترانس گذاشته شود تا از اتصال به بدنه اجاق گاز جلوگیری به عمل آید.

در مواقعی ممکن است به دلیل افزایش نوسات برق، فندک دچار سوختگی یا نیم سوز شدن، شود. بهتر است با کمک یک فرد کاردان و تعمیرکار حرفه ای، اقدام به تعمیر و تعویض این قطعه بنمائید.

اگر اجاق گاز و کابل های متصل به برق به درستی نصب و پیاده سازی نشوند، فندک به درستی عمل نخواهد کرد. در این شرایط نیز حتماً از یک نصاب حرفه ای اجاق گاز صفحه ای کمک بخواهید.

 

داخل اجاق گاز

 

  • مسدود شدن دریچه های شعله اجاق گاز

گاهی اوقات، مسدود شدن منافذ شعله ها علت اصلی جرقه نزدن فندک است. پخت و پز موجب کثیفی شعله ها می شود که نتیجۀ آن رسوب یا نفوذ خرده ریزهای مواد غذایی درون منافذ شعله خواهد بود که مانع خروج گاز می شوند. برای تعمیر فندک اجاق گاز باید این منافذ را باز کنید. با استفاده از یک سنجاق کوچک به آرامی فضای بین شعله ها را تمیز کنید. مراقب باشید باز کردن بیش از اندازه منافذ و یا کج کردن، اصلاً کار درستی نیست و تنظیم شعله ها را به هم می زند.

راه حل اولیۀ برای پیشگیری از وقوع چنین مشکلی، تمیز کردن سریع اجاق گاز پس از سر ریز شدن مواد غذایی یا پایان مراحل طبخ غذا می باشد که به مرور باعث افزایش عمر مفید و عملکرد درست اجاق گاز و قطعات آن خواهد شد.

اجاق گاز آشپزخانه کثیفنکتۀ پایانی و حائز اهمیت در مواجه با خرابی فندک اجاق گاز

توصیۀ فروشگاه اینترنتی بیژه به شما عزیزان این است که پیش از خراب شدن قطعات اصلی اجاق گاز صفحه ای یا مبله، حتماً  نکات و موارد مهم جهت استفادۀ درست از آن کالا را مورد توجه قرار دهید تا به ندرت با مشکلات این چنینی روبرو شوید.

ضمن آنکه اگر اجاق گاز شما با خرابی قطعه مواجه شد، بهتر است بررسی های اولیه را به یک فرد متخصص بسپارید یا از یک فرد کاربلد برای راهنمایی و نحوۀ تعمیر فندک یا قطعات دیگر کمک بخواهید.

 

خدمات پس از فروشقطعۀ مهم و حساسی مانند فندک، با جریان برق و اتصال به مدار الکتریکی فعال می شود. بنابراین در تماس با چنین قطعه ای باید نکات ایمنی و استاندارد را بدانید تا از بروز خطرات ناشی از جریان برق در اَمان باشید.

بسیاری از برندهای ایرانی خدمات پس از فروش خوبی ارائه می دهند و مشکلات اینچنینی به سهولت رفع خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *