مقالات

چرا بعد از نصب هود صدایی بیشتر از حد انتظار تولید می‌شود؟

صدای بلند هود آشپزخانه

هود در فضای آشپزخانه های امروزی، به عنوان یکی از اصلی ترین تجهیزات مورد استفاده شناخته می شود. هود آشپزخانه، در مدل‌های متنوعی وارد بازار شده است که اغلب افراد با توجه به نیازشان و البته ابعاد آشپزخانه، خرید هود را انجام می دهند.

لازم و ضروری است که هنگام خرید هود، به مساحت آشپزخانه، نوع اجاق گاز رومیزی یا مبله و حتی تعداد شعله های آن، فضای در نظر گرفته شده بین کابینت ها برای نصب هود و همچنین کیفیت قطعات هود، نزدیکی هود به خروجی هوا، بسیار دقت و توجه شود.

اگر به هر یک از نکات ذکر شده هنگام خرید یا نصب توجه نشود، مسلماً بعدها با مشکلاتی از جمله ایجاد صدای بلند از هود آشپزخانه مواجه خواهیم شد که نتیجۀ آن عدم رضایت از عملکرد هود و تهویۀ هوا توسط آن می باشد.

 

هود آشپزخانه سوپر سایلنت

 

بنابراین، بهتر است پیش از آنکه هود را بخرید، به کیفیت قطعات و بدنۀ آن توجه کنید و همچنین هود آشپزخانه‌ای را انتخاب کنید که متناسب با محیط آشپزخانه و مکان نصب باشد.

آیا از صدای بلند هود، هنگام روشن شدن آن، خسته شده‌اید؟ پس  با ما همراه باشید زیرا در ادامۀ مقاله، به دلایل مختلفی که باعث ایجاد صدای بلندتر از صدای استاندارد هود آشپزخانه می‌شوند، می‌پردازیم. لطفا مقاله را با دقت مطالعه کنید.

عواملی که باعث تولید صدای بلند هود می‌شوند را بهتر بشناسید؟

در این بخش با 7 مورد از عواملی که در افزایش صدای هود تاثیرگذار است، پرداخته شده است.

  • خرابی یا شُل بودن قطعات هود آشپزخانه

هنگامیکه شما هود را روشن می کنید، ممکن است همزمان با فعالیت آن، صدای ناهنجاری از لرزش برخی قسمت های هود مانند فن، دکمه‌های کنترلی،لامپ یا سنسور، فیلتر آلومینیومی و . . . احساس کنید. در این شرایط، بهتر است علت شُل بودن یا خرابی را پیدا کرده و در پِی رفع آن باشید تا بدین شکل از تولید صدای بلند و ناهنجار هود جلوگیری کنید.

  • نقص فنی در پروانه هود آشپزخانه

لَق زدن یا شُل شدن پروانه هود که ممکن است اجسام خارجی هنگام چرخش و فعالیت فن، داخل پروانه ها گیر کرده باشند، باعث تولید صدای بلند شوند. در این مواقع بهتر است اجسام خارجی و گیرهای آن را برطرف کنید و ضمناً در صورت بسته نشدن صحیح پروانه، آن را در جای مناسب خود، محکم ببندید. اگر پس از بررسی، نیاز به تعویض یا تعمیر فن را احساس کردید، لازم است در اسرع وقت مشکل پروانه را رفع کنید.

 

 

  • خراب شدن موتور هود

در صورت وارد آمدن فشار زیاد به موتور هود، ممکن است با بروز سر و صدای زیاد در هود مواجه شوید. به ویژه اگر هود به طور متناوب روشن بوده باشد یا برای سال‌های طولانی است که از آن استفاده می کنید، حتماً موتور هود معیوب شده است. موتور نیروی بسیار زیادی لازم دارد تا بتواند پروانه یا فن را به راه بیندازد، در چنین شرایطی اگر موتور بیش از ظرفیت خود نیرو تحمل کند و تحت فشار باشد، مسلماً سوختگی موتور هود نیز روی خواهد داد. راه حل رفع این مشکل، تعویض موتور سوخته یا تعمیر موتور دارای نقص فنی است که به دست کارشناسان و تعمیرکاران کاربلد باید انجام شود.

 

موتور هود آشپزخانه

 

  • کثیف شدن فیلتر هود

عامل دیگری که باعث تولید صدای زیاد در هود آشپزخانه می‌شود، کثیف بودن فیلتر هوا می‌باشد. زمانی که گرد و غبار و ذرات چربی روی فیلتر رسوب می‌کنند، موتور هود برای مکش بیشتر و نفوذ هوا از بین آلودگی‌های انباشته شده روی فیلتر، به قدرت و نیروی زیادی نیاز دارد. به همین دلیل با افزایش فعالیت موتور، تولید صدای ناهنجار از هود نیز بیشتر احساس خواهد شد. راه حل سادۀ این مشکل، شستشوی آسان فیلتر، به خصوص فیلترهای آلومینیومی چند لایه است. در صورت لزوم نیز می‌توانید فیلترها را با یک فیلتر جدید و باکیفیت تعویض کنید.

 

فیلتر آلومینیومی قابل شستشو هود آشپزخانه

 

  • کوچک بودن مساحت آشپزخانه نسبت به هود

باید هنگام خرید هود آشپزخانه به مساحت و ابعاد آشپزخانه توجه نمائید. برای آشپزخانه‌ای که کوچک است، مسلماً خرید و استفاده از هود ابعاد بزرگ، انتخاب خوبی نیست. زمانی که شما برای آشپزخانه کوچک خود هود بزرگ تهیه می‌ کنید، صدای موتور هنگام مکش هوا در داخل آشپزخانه کوچک به نظر غیر عادی و بلند می آید. در حالی که صدای همان هود در یک آشپزخانه بزرگ آنچنان بلند و ناهنجار احساس نخواهد شد.

  • فضای نامناسب بین کابینت ها برای نصب هود

اگر هود آشپزخانۀ شما در فضای مناسب بین کابینت ها نصب نشود، مسلماً هنگام فعالیت صدای بلندی تولید خواهد کرد. به طور کلی، این فضا باید بین 60 سانتی متر تا 90 سانتی متر در نظر گرفته شود و بر اساس این فضا، باید هودهای 60،  هود با سایز 80 و  هود در سایز 90 سانتی متر انتخاب و خریداری شوند. در حال حاضر، با وجود تنوع زیاد در محصولاتی مانند هود آشپزخانه، امکان خرید انواع هود در ابعاد مختلف برای افراد میسر است.

  • طول لوله‌ی هواکش هود

هود کم صدا و سوپر سایلنت (45 تا 50 دسیبل) را هم اگر در طبقه اول آپارتمانی نصب کنند و لوله هواکش طولانی باشد و اگر خروجی استاندارد هود که 15 یا 17 است را به 12 و دوباره به 8 تبدیل کنند و با یک لوله آلومینیومی این کار صورت گرفته باشد، باید منتظر صدای سرسام آوری در آشپزخانه‌تان باشید.

 

تبدیل لوله خروجی هود

لوله از خود هود تا خروجی مورد نظر باید حداکثر یک و نیم متر باشد نه بیشتر، در این شرایط هر هود قدرتمندی نیز صدای بیشتری از استاندارد تولید می‌کند و این موضوع مانند این است که انگار دهان فردی را با دست گرفته‌ایم.

 تبدیل زده شده به لوله خروجی و طبقه اول بودن هم مزید بر علت است و صدای بیشتری از استاندارد هود تولید خواهد شد. اگر تبدیل، برداشته شود صدا کاهش می یابد.

 راهکار دیگر برای این موارد و کاهش طول لوله تا خروجی این است که در شیشه پنجره آشپزخانه یا در بالکن اگر امکان پذیر است سوراخی ایجاد کرد.

امروزه دیواره ساختمان‌ها را با تیغه سفالی 8 و 10 سانتی متری کار می کنند که اگر بخواهند لوله 15 سانتی متری تعبیه کنند لوله از آجر بیرون می زند و در نتیجه باید مصالح بیشتری مثل گچ و خاک و… استفاده کنند و توجیه اقتصادی ندارد پس در ساختمان لوله 8 سانتی‌مترکار می کنند. هیچوقت هم بررسی نشده است که این مشکل تیغه سفالی که با لوله خروجی هود مطابقت ندارد، حل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *