مقالات

چرا تنظیم دمای داخلی فر آشپزخانه دقیق انجام نمی شود؟

کیک در فر آشپزخانه

امروزه تجهیزات زیادی برای پخت و پز غذاهای متنوع و خاص وارد بازار فروش شده اند که از جملۀ پرفروش ترین آن‌ها، فر آشپزخانه می باشد. اگر از آن دسته افرادی هستید که همواره خرید لوازم و تجهیزات پرکاربردی مانند فر درجه یک و به روز را در اولویت خریدهایتان قرار می دهید، حتماً علاوه بر آشنایی با نحوۀ کارکرد فر،  بهتر است با مشکلات رایج آن نیز بیشتر آشنا شده تا روش رفع ایراد و خرابی فر را به درستی انجام دهید.

فر در تسریع انجام مراحل پخت غذاهای مدرن و حتی غذاهای ساده بهتر از اجاق گاز عمل می کند به ویژه اگر قصد گریل یا بریان کردن سطح مواد غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی همراه با سبزیجات را داشته باشید، استفاده از قابلیت های فر مانند گریل کردن می تواند غذاهای شما را از لحاظ ظاهری و طعم بسیار خوشمزه جلوه دهد. ضمن آنکه، پخت بافت درونی انواع مواد غذایی در داخل فر با حفظ آب و ویتامین آن، بهتر انجام خواهد شد.

اما اگر به هر دلیلی فر آشپزخانه‌تان به درستی عمل نکند، مراحل پخت و پز و تدارک یک غذای لذیذ برایتان دشوار خواهد شد. یکی از مشکلات رایج در فر که ممکن است به مرور زمان و بَنا به استفادۀ متعدد از فر روی دهد، عدم تنظیم صحیح دما خواهد بود. در اغلب مواقع، افراد توسط ولوم یا صفحۀ لمسی دمای موردنیاز برای پخت غذا را تنظیم نموده اند، اما نهایتاً غذا به خوبی پخته نشده یا حتی دما به حد لازم برای پخت نرسیده است. تنظیم دما یکی از مهمترین قابلیت ها و مزایای فر توکار یا اجاق گاز فردار می باشد.

 

فر آشپزخانه توکار در کابینت قهوه ای 

تنظیم دقیق دمای فر توکار به چه عواملی بستگی دارد؟

اگر در آشپزخانه از فر توکار استفاده می کنید یا اگر اجاق گاز فردار دارید، حتماً به مطالعۀ این قسمت از مقاله بیشتر دقت کنید.

عوامل مختلفی می توانند مانع از تنظیم دمای صحیح فر آشپزخانه شوند، مواردی چون:

مشکل در تایمر یا زمان بندی پخت (انواع فر)

خرابی ترموستات (انواع فر)

ایراد در سنسور دما (در انواع فر)

خرابی ترموکوپل (فر گازی و فر گازی برقی)

که در خصوص هر یک از آن‌ها، به طور کامل و مجزا توضیحاتی ارائه خواهد شد.

فر توکار آشپزخانه خراب

  • ترموستات

ترموستات یکی از قطعات مهم و ضروری در فر می باشد که وظیفۀ آن کنترل دمای بیش از حد فر است. چنانچه دمای تنوره فر بیش از حد داغ شود، ترموستات مانع از افزایش دما و آسیب های پس از آن به فر خواهد شد. اگر ترموستات خراب باشد، ممکن است زودتر از موعد و بدون هیچ دلیلی فر توکار خاموش شود. در حقیقت، یکی از  مهمترین دلایلی که فر حرارت کم تولید می‌کند یا اصلاً حرارتی تولید نمی کند، خرابی ترموستات می‌باشد.

بنابراین در این شرایط، تنظیم دمای فر با مشکل مواجه خواهد شد که نیاز به تعویض ترموستات و پیش از آن بررسی کامل از سوی تعمیرکار حرفه ای خواهد داشت.

  • خرابی تایمر

همانطور که می دانید بخش زیادی از قابلیت های فر آشپزخانه، توسط تایمر انجام می شود. تایمر وظیفۀ هماهنگی سایر قطعات با یکدیگر را دارد. به همین دلیل، یکی از دلایل تنظیم نشدن دمای فر یا حتی خاموش شدن آن، تنظیمات نادرست تایمر خواهد بود که در این حالت می توانید با بررسی مشکل تایمر و رفع ایراد آن، مجدداً فر را در دمای مختلف تنظیم نمائید.

  • سنسور دمای معیوب

در اغلب مواقع نیز ممکن است به علت تهویه نامناسب و اشکالات داخلی، فر آشپزخانه داغ کرده و ترموستات به صورت اتوماتیک فر را خاموش خواهد کرد. البته در فرهای با طراحی به روز و مدرن، سنسور دما وجود دارد که در صورت معیوب بودن یا در سنسورهای متصل به دیواره، بررسی دما توسط سنسور و ارسال سیگنال به کنترلر الکتریکی فر، امکانپذیر نخواهد شد. در نتیجه بدنه یا تنورۀ فر بیش از اندازه داغ شده و در زمان مناسب حرارت آن کم نمی‌شود تا در دما ثابت بماند. در نهایت، با ادامۀ این روند و افزایش دمای فر، خاموشی ناگهانی فر آشپزخانه روی خواهد داد.

  • ترموکوپل

ترموکوپل قطعه‌ای است که یک سمت آن به ورودی جریان گاز و سمت دیگر به فندک شعله اجاق گاز فردار متصل است. در صورتی که ترموکوپل معیوب باشد، امکان روشن نگه داشتن شعله فر برای مدت طولانی میسر نخواهد شد. زمانیکه فر به دمای موردنظر و مشخص می‌رسد، فضای درون آن گرم می‌شود، در نتیجه، مقدار قدرت شعله همزمان کم می‌شود تا دما ثابت بماند. در این شرایط، اگر ترموکوپل معیوب باشد، این قطعه سرد شده و شعله فر خاموش خواهد شد.

 

تعمیرکار فر آشپزخانهتوصیه ایمنی و نهایی

براساس انواع فر آشپزخانه موجود در بازار که فر توکار برقی، گازی، برقی و گازی یا اجاق گاز فردار می باشند، باید آموزش، رفع ایرادات پیش آمده بررسی شود. سپس برای حفظ امنیت خود و استانداردسازی قطعات، باید تعویض یا تعمیر صحیح آنها  در حضور یک فرد متخصص و حرفه ای انجام شود. بسیاری از فرهای آشپزخانه از مدارات الکتریکی و سنسورهای حساسی تشکیل شده اند که نیاز به دقت و مهارت خاصی دارند.

از سوی دیگر، اگر فر شما در مدت زمان اعتبار گارانتی با چنین مشکلی در تنظیم دمای فر مواجه شده است، حتماً از دفتر نمایندگی یا فروش آن محصول بخواهید، یک تعمیرکار متخصص به محل اعزام کند.

نکتۀ مهم دیگر در خصوص استفاده از فر آشپزخانه، اینکه، هرگز اگر متوجه خرابی یا ایراد در فر شُدید، مجدداً از آن استفاده نکنید تا مشکل به شکل صحیح رفع شود. در مواقعی ممکن است ایرادات وارده اساسی بوده باشد که با استفادۀ مجدد، به خرابی کامل فر آشپزخانه منجر خواهد شد.

 

فر آشپزخانه مایرباخ mboc33c

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *