مشاوره تخصصی محصول

چرا فر توکار سلف کلین بخریم؟

فر توکار آشپزخانه

سلف کلین (self clean) به معنی خود تمیز کن است، در آغاز نگاهی به مزایای فرهای سلف کلین بیندازیم تا متوجه شویم چرا وجود یکی از این ها در خانه ی ما لازم است.

صرفه جویی در وقت با فر مجهز به سلف کلین

با سلف کلین وقت کمتری برای تمیز کردن آن صرف می کنید، در نتیجه زمان بیشتری برای انجام کارهای مهم تر اختصاص می دهید. هیچکس دوست ندارد ساعت ها وقت، صرف نظافت کند.

پاک کردن فر

حفظ انرژی و جلوگیری از تلاش اضافی برای پاک کردن فر

با سلف کلین دیگر لازم نیست انرژی خود را صرف ساییدن و برطرف کردن چربی های ایجاد شده روی فر کنید، با چربی های مانده روی فر خداحافظی کنید!

 

فر آشپزخانه سلف کلین

کاهش نیاز به مواد شوینده

سلف کلین به شما کمک می کند جرم و دوده را تنها با استفاده از یک دستمال مرطوب پاک کنید یعنی شما را از استفاده از مواد شویندۀ تند و زننده بی نیاز می کند.

انواع خود تمیز کن در فر آشپزخانه

فرهای سلف کلین معمولا سه نوع هستند:

کاتالیزی

پیرولیتیک 

آکوآ

تکنولوژی سلف کلین یعنی آکوآ، پیرولیتیکی و کاتالیزی را فقط می توان در فرهای برقی می توانید مشاهده کرد.

 

فر مجهز به سلف کلین کاتالیزی

فر توکار آشپزخانه کاتالیزی

 

فرهای کاتالیزی که نام این فرها از کاتالیز گرفته می شود که یک مادۀ پوششی است و کمک می کند که پس مانده های غذا به خاکستر تبدیل شوند بنابراین یک فر توکار زمانی کاتالیزی می باشد که درون آن از آسترهای کاتالیزی مخصوص پوشیده شده باشد. این آسترها مواد شیمیایی خاصی دارند که برای جذب چربی عالی عمل می کنند. تنها کاری که شما باید انجام دهید این است که هر ماه برنامۀ سلف کلین آن را اجرا کنید. در طول مدت مرحلۀ تمیز کاری، فر تا دمای 200 درجه  سانتیگراد یا بالاتر گرم می شود تا پس مانده های چربی را سوزانده و نرم نماید. شما به راحتی می توانید با مقداری آب کف آن را تمیز کنید. به ندرت پیش می آید که این آسترها را برای تمیز کردن جدا کنید، اما این نکته حائز اهمیت است که برای اثر بخش بودن، آسترهای فر را به طور منظم تا دمای بالا گرم کنید. توصیۀ صنف اجاق سازان به شما این است که اگر به ندرت در دمای بالای 200 درجه سانتیگراد پخت و پز می کنید، لازم است ماهی یکبار حرارت فر را مدتی تا دمای 220 درجه سانتیگراد بالا ببرید.

 

فر آشپزخانه مجهز به سلف کلین پیرولیتیک

فر پایرولیتیک آشپزخانه

آسان ترین و مؤثرترین سیستم تمیز کن فر سیستم پیرولیتیک است. پیرولیتیک نسبت به کاتالیزی برای باقیماندۀ غذا سخت تر است. وقتی برنامۀ تمیز کاری یپرولیتیک را تنظیم می کنید، فر تا دمای فوق 400 درجه سانتیگراد گرم می شود. این یعنی تمام پس مانده های غذایی تبدیل به خاکستر می شوند شاید تا زمانیکه فر سرد شود و بتوانید آن را به راحتی تمیز کنید. نگران دست هایتان و کودکانتان هستید که قرار است درب فر با دمای فوق 400 درجه را باز کنند؟ نگران نباشید، پیرولیتیک وقتی شروع به کار می کند فر قفل می شود و زمانی می توان در آن را باز کرد که فر به درجه حرارت ایمن رسیده باشد.

پیرولیتیک غالبا چند ساعتی (حدود 2.5 ساعت) طول می کشد تا مرحله را کامل کند (در حالیکه کاتالیزی 30 دقیقه زمان می برد) اما شما معمولا می توانید برنامۀ پیرولیتیک را طوری تنظیم کنید که در زمان دیگری آن را اجرا کنید (مثلا بعد از پختن غذا) که احتمالا نیازی به استفاده از فر ندارید.

هر دونوع فر توکار کاتالیزی و پرولیتیک کم و بیش کارشان را انجام می دهند و دلیل اینکه ما به مردم پیشنهاد کرده ایم که پست های بلاگ ما را بخوانند تا موضوعات حساس در مورد فر را بدانند.

 

فر مجهز به سلف کلین آکوا

فر توکار آکوآ آشپزخانه

فرهای سلف کلین آکوا که عملکردشان به این صورت است که شما با تنظیم دمای فر در 90 درجه سانتی گراد و قراردادن یک ظرف آب در فر که تبدیل به بخار می شود و ذرات چربی را نرمتر می کند و شما با کشیدن یک دستمال به راحتی داخل بدنه فر را تمیز می کنید.

عملکرد فرهای سلف کلین پیرولیتیک

فرهای پیرولیتیک برای تبدیل غذاهای مانده روی دیوارۀ فر به خاکستر، از دمای بالای (500 درجه سانتیگراد استفاده می کنند، پس از اتمام مرحلۀ پاکسازی فر می توانید با خیال راحت خاکسترها را بدون نیاز به مواد شوینده و فقط با یک دستمال مرطوب پاک کنید. البته درب شیشه ای فر را باید همچنان با دست تمیز کنید و فر پاکسازی درب را انجام نمی دهد، میله ها و ریل ها را هم به صورت دستی تمیز کنید، اما حداقل دیواره ها تمیزند، فرهای پیرولیتیک ( با توجه به دمای بالای فر) دارای لعاب بسیار مقاوم و عایق بندی چند لایه هستند، که این برابر است با کارآیی بهتر و داشتن آشپزخانه ای خنک تر است.

فرایند استفاده از گرما و فشار برای تبدیل ماده ارگانیک به خاکستر را پیرولیسیس می گویند که نام فرهای پیرولیتیک از آن گرفته می شود. از آنجا که فرهای پیرولیتیک از چنین دمای بالایی استفاده می کنند، لذا درب این فرها در دمای 300 درجه قفل می شود و تا 500 درجه (که حدود 1.5 تا 2.5 ساعت طول می کشد) ادامه می یابد، در نتیجه کسی نمی تواند در آن ها را باز کند و خطر سوختگی وجود ندارد.

 

عملکرد فرهای سلف کلین کاتالیزی

فر توکار کاتالیزی

برخی از فرها دارای آستر یا صفحۀ کاتالیزی هستند که به دیواره و گاهی سقف فر نصب می شود. این صفحات سرامیکی منفذ دارد، مواد حاصل از سر رفتن و پاشیده شدن غذا را جذب می کنند و با قابلیت یک مادۀ شیمیایی به تسریع اکسیداسیون این مواد کمک می کنند( یا همان کاتالیز می کنند.)

وقتی فر شما این فرآیند را انجام می دهد، هر چربی یا روغن جذب شده در منفذها را به خاکسترهایی تبدیل می کند که به ته فر ریخته می شود و شما می توانید به راحتی آن را تمیز کنید. البته این آسترها تمام سطح داخلی را پوشش نمی دهند، بنابراین هر چند آن ها زحمت تمیز کردن دستی را کاهش می دهند، شما همچنان کمی زمان نیاز دارید، بسته به این که اغلب چطور از فر خود استفاده می کنید نیاز شما به تعویض آسترهای کاتالیزی متفاوت است. این نکته را هم در نظر داشته باشید.

 

تفاون سلف کلین پیرولیتیک و کاتالیزی در چیست؟

فرهای پیرولیتیک بیشتر اوقات درست مثل فرهای دیگر راه اندازی می شوند و فقط زمانی خود را تمیز می کنند که آن ها را در حالت برنامه سلف کلین بگذارید. در مقابل، فرهای کاتالیزی (که به فرهای تمیز کن دائمی نیز معروفند) دارای آستر کاتالیزی هستند که به شما کمک می کنند در مدت استفاده، مرتب به تمیز کردن خودشان ادامه دهند تنها جنبۀ مثبت استفاده از فر کاتالیزی در مقابل نوع پیرولیتیک آن، این است که لازم نیست مثل حالت پیرولیتیک زمان بگذارید و برای مرحلۀ تمیز کاری آن برنامه تنظیم کنید. این فرها به خاطر داشتن آستر کاتالیزی به عنوان بخشی از تمیز کنندۀ روزانه برای خود محسوب می شوند (تصور کنید مواقعی شما غالباً در دمای 200 درجه سانتیگراد یا بالاتر آشپزی می کنید یا اینکه شاید بخواهید فر را در درجه حرارت ماکزیمم و در حالت خالی راه بیندازید تا صفحات آن که به طور ناجوری با چربی بدرنگ شده اند تمیز کنیم)

جنبۀ منفی آن ها این است که بعد از مدتی که آسترهای فر کاتالیزی مقدار معینی از مواد را جذب می کنند باید تعویض شوند که این مستلزم صرف هزینۀ اضافی است. اما آسترها را از طریق دستور العمل استفاده از فر می توانید تعویض کنید.

مهم ترین تفاوت در مکانیزم های سلف کلین این است که در فرهای کاتالیزی از لعاب های خاصی برای پوشش داخلی استفاده می کنند تا کاتالیزهای اکسیداسیونی را که پس مانده های غذا را به راحتی (در دمای پخت) به خاکستر تبدیل می کنند، حفظ کنند، این پوشش پر از منفذ و ضدخش است.

فرهای پیرولیتیک بهترین نظافت را انجام می دهند، این استراتژی پاک کنندگی برای تبدیل پس مانده غذا و خرده های غذا به خاکستر هم هست، اما برای همین نیز چرخۀ پاکسازی (تمیزکاری) دارند که می تواند در بعضی موارد تا 4 ساعت طول بکشد در این زمان لعاب های سرامیکی محافظ پیرولیتیک داخل فر را تا دمای فوق 800 درجه سلیسوس گرم می شود که این می تواند هشداری برای آتش سوزی باشد و در این زمان شما نباید از آن استفاده کنید چون احتمال دارد غذا را به خاکستر تبدیل کند مگر اینکه یک ظرف سفالی خام داشت باشید که بخواهید آن را پخته و کامل کنید، این نوع فرها دارای عایق بندی پیشرفته هستند و احتمال آتش سوزی را کاهش می دهند.

توضیحاتی درباره فرهای سلف کلین پیرولیتیک

دارای برنامه تمیز کاری وقت گیر است. در برنامه ی مذکور نمی توان از آن استفاده کرد، چرا که طراحی آن به گونه ای است که در دمای بالا قفل شود.

دودهای خارج از آشپزخانه هم می توانند باعث فعال شدن سیستم هشدار آتش سوزی آن گردند.

برای تمیز کاری انرژی بیشتری مصرف می کنند (هوشمندانه ترین زمان تمیز کاری بلافاصله بعد از اتمام کار پخت می باشد تا مقدار انرژی الکتریکی کمتری مصرف شود.)

عایق بندی مناسبی که به خاطر بالا بودن فرآیند گرمایشی هزینۀ پخت و پز معمولی را کاهش می دهد.

احتمال آتش سوزی کمتر، به جهت عایق بندی مناسب است.

وقتی عملیات تمیز کاری فر فعال است حیوانات را دور نگه دارید. بخش تفلون گرم شده ممکن است بوهای نامطبوع را زیاد کند که برای پرندگان سمی است.

 

ویژگی فرهای سلف کلین کاتالیزی

لازم است به دنبال فرهایی باشید که بدنه آن ها آستر کاتالیزی داشته باشد در غیر اینصورت مجبورید خودتان آن را تمیز کنید.

سلف کلین ها بدون برنامه چرخه تمیز کاری، در دماهای معمولی هنگام پخت تمیز می شوند.

بدون دود و بوهای نامطبوع

دارای قیمت پایین تر نسبت به مدل پیرولیتیک

لعاب های کاتالیزی در مواقع نادر ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند.

داشتن فرهای توکار سلف کلین قطعا موجب پیشرفت در تجربه آشپزی می گردد.

 

فر سلف کلین

 

اگر می خواهید فر مجهز به سیستم سلف کلین داشته باشید میتوانید به فر مایرباخ سر بزنید و با خرید یکی از مدل های این برند، آخرین تکنولوژی فر توکار را به آشپزخانه خود بیاورید. اگر به دنبال فر مجهز به سلف کلین هستید و قصد ندارید هزینه بالایی را به خرید فر اختصاص دهید، می توانید از فرهای هوشمند آروما بازدید کرده و با قیمتی مناسب، یک فر حرفه ای مجهز به سلف کلین خریداری کنید.

اگر نیاز به مشاوره دارید یا هرگونه سوالی در مورد فرهای آشپزخانه داشته باشید می توانید هم اکنون با ما تماس بگیرید و اطلاعات کاملی را دریافت کنید. کارشناسان ما آماده پاسخگویی به شما عزیزان می باشند.

کارت هدیه

با خرید فر مجهز به سلف کلین از فروشگاه اینترنتی بیژه کارت هدیه نقدی بگیرید و برای حمل فر به کلیه شهرهای کشور هزینه ای پرداخت نکنید. فروشگاه اینترنتی بیژه، کالای خریداری شده را به تمام شهرهای کشور، سریع و آسان ارسال می کند تا رضایت مشتریان را بیش از پیش جلب نماید.

2 دیدگاه برای “چرا فر توکار سلف کلین بخریم؟

  1. طیبه گفت:

    خخیلی مفید بود ممنونم

    1. مدیر سایت گفت:

      دوست عزیز سلام، ما تلاش می کنیم که فر توکار رو با اطلاعات مفید و درست در اختیار تمامی دوستان قرار بدیم، فرهای توکار تنوع بالایی دارند در برندهای مختلف و مدلهای مختلف اما با دانستن یکسری از نکات قطعا می تونید فر توکار باکیفیت رو انتخاب و خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *