مقالات

راهنمای انتخاب و خرید هود آشپزخانه

هود آشپزخانه وسیله ای است که بعد از انتقال آشپزخانه از حیاط به داخل خانه، جزء وسایل جدایی ناپذیر آشپزخانه های امروزی شده است. از این وسیله در وهله نخست برای مکش هوای آشپزخانه و دود و بوی نامطبوع ناشی از پخت غذا استفاده می شود و سپس زیبایی آن نیز مورد توجه است.

هود ذرات معلق روغن و چربی را از بین برده و باعث می شود آشپزخانه ی شما جایی تمیز و مطبوع باشد. مکش ذرات معلق چربی توسط هود آشپزخانه مانع نشستن آنها بر روی دیوار و سقف می گردد.

علاوه بر مزایای گفته شده نصب هود در آشپزخانه مانع افزایش رطوبت ناشی از پخت و پز می شود و در نتیجه میکروب ها، قارچ ها و باکتری ها محلی برای رشد در آشپزخانه نخواهند داشت.

آشپزخانه زیبا

هود در واقع همان فن و پروانه های مکش قدیمی خودمان است که امروزه به صورت پیشرفته تر و مجهز تر در طرح ها و مدل های مختلف به بازار آمده تا ما را از دردسرهای ناشی از آشپزی نجات دهد.

شناختن انواع هود آشپزخانه، قدم اول در انتخاب صحیح آن!

برای اینکه بتوانیم هود مناسب آشپزخانه ی خود را انتخاب و ارزیابی کنیم در مرحله ی اول بایست با انواع هود موجود در بازار آشنا باشیم. هود ها به طور کلی به دو دسته تقسیم می شوند: هود تصفیه کننده ی هوا و هود  دارای خروجی هوا.

هود تصفیه کننده ی هوا

این هود هوای نامطبوع، ذرات روغن و گرد و غبار و معلق در هوا را می گیرند و دوباره هوای تصفیه شده و پاک را به محیط آشپزخانه باز می گرداند. معمولا این نوع هود از فیلتر ذغالی استفاده می کند و بعد از مدتی این فیلتر باید تعویض شود.

هود دارای خروجی هوا

 این نوع هود آشپزخانه به یک کانال خروجی هوا متصل می شود که از طریق این کانال بو و چربی را به بیرون می فرستد. در این نوع هود آشپزخانه از فیلتر های آلومینیومی و یا الیافی استفاده می شود که معمولا قابلیت شست و شو نیز دارند.

مدل مختلف هود آشپزخانه

چگونه یک هود آشپزخانه خوب بخریم ؟

وقتی برای خرید هود آشپزخانه آماده می شوید، با انواع مختلفی از آنها مواجه خواهید شد. شما می توانید با بررسی انواع مختلف هود آشپزخانه هود مورد نیاز خود را ارزیابی کنید.

هود معمولی یا زیر کابینتی

این نوع هود، قدیمی ترین مدل هود است که در بالای اجاق گاز نصب می شود. این هود آشپزخانه معمولا توسط یک کابینت دیواری به دیوار نصب می شود و بوسیله ی یک کانال خروجی، هوا را به بیرون منتقل می کند. بهتر است تذکر بدهیم که صدای این هود زیاد است و مکش چندانی هم ندارد. به طور مثال هود 1002u بیمکث و هود کن مدل 2000، از این دسته از هود ها می باشد.

هود زیرکابینتی

هود شومینه ای ، فلت یا کلاسیک

 اغلب جنس هود شومینه ای از شیشه و فلز هایی ست که در مقابل گرما و حرارت بادوام هستند .این هود به راحتی تمیز می شود. هوای مکش شده از طریق هواکشی که به سقف و یا دیوار وصل است، خارج می شود. هود آشپزخانه فلت به دلیل مکش بالایی که دارد یکی از بهترین انواع هود شومینه ای می باشد . مکش خوب این نوع هود به این دلیل است که صفحه ی آن مستقیما در بالای اجاق گاز قرار می گیرد و می تواند ذرات چربی و روغن را به راحتی به داخل خود بکشد. هود ایرانی اخوان مدل H49 و هود خارجی آروما مدل D44 از نوع هود فلت می باشد.

هود فلت آشپزخانه

هود شومینه ای در طرح های استیل ، شیشه و شیشه استیل نیز ساخته شده است. معمولا این نوع هود آشپزخانه، مجهز به فیلتر آلومینیومی قابل شستشوست. روشنایی هود شومینه ای به وسیله ی انواع مختلف لامپ ها از جمله LED  و یا SMD تامین می شود. مانند هود اخوان H47

هود آشپزخانه

هود مورب یا دکوراتیو

این مدل هود آشپزخانه معمولا با زاویه 45 درجه نسبت به گاز نصب می شود. هود های مورب و شیب دار اغلب در طرح های استیل ، شیشه و شیشه استیل در بازار ارائه می شوند. این هود دارای ظاهری زیبا و محبوب هستند و علت انتخاب آن ها بیشتر به خاطر همین ویژگی ست.

هود مورب به دلیل اینکه با زاویه در بالای گاز نصب می شود، نمی تواند بو را به طور کامل جذب کند و ممکن است باعث شود شما از کارکرد هود خود رضایت کامل نداشته باشید، اما می توان با انتخاب هود موربی که دارای موتور قوی است این نقص را جبران کرد.

هودهای مورب اغلب دارای فیلتر آلومینیومی چند لایه با قابلیت شست و شو هستند. این مدل هود آشپزخانه برای کنترل، معمولا دارای مدل های لمسی ، ریموت کنترل و دکمه مکانیکی است. به طور مثال هود اخوان H63 و هود استیل البرز کد SA431 از این دسته از مدل ها هستند و البته هود خارجی آروما D1020 نیز از نوع مورب می باشد.

هود دکوراتیو آشپزخانه

هود مخفی یا توکار 

افرادی که می خواهند فضای آشپزخانه آن ها، یکنواخت و ساده باشد، می توانند از هود مخفی یا توکار استفاده کنند. این هود در زیر کابینت قرار می گیرد و هیچ نمایی در آشپزخانه ندارد. و دارای فیلتر آلومینومی است. این هود ها نیز در اکثر موارد دارای ریموت کنترل و منبع نور مانند لامپ های LED و SMD هستند. هود ایرانی اخوان H64 و هود خارجی آروما FJ90 نیز از دسته هود های مخفی به شمار می روند.

هود مخفی آشپزخانه

هود فانتزی یا جزیره

این مدل هود دارای ظاهری بسیار زیبا و فانتزی است و معمولا به شکل مکعب استوانه و کره در بازار وجود دارد. از جدید ترین مدل این نوع هود آشپزخانه می توان به مدل آسانسوری آن اشاره کرد که با دکمه بالا و پایین رفته و قابلیت باز و جمع شدن دارد .این نوع هودها چون قابلیت دسترسی به لوله ی خروجی هوا را ندارند اغلب به عنوان هود تصفیه کننده ی هوا هستند و از فیلتر های قابل تعویض ذغالی استفاده می کنند. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر درباره هود جزیزه به هود بیمکث 2007u مراجعه کنید.

هود جزیره آشپزخانه

البته قابل ذکر است که هود علاوه بر نوع های مختلف، تولید شده از برندهای متفاوتی هم می باشند. شما میتوانید نگاهی به هود اخوان و هود استیل البرز داشته باشید.

تجهیزات و مواد تشکیل دهنده ی هود آشپزخانه را بهتر بشناسیم

فیلتر هود: تمامی هود ها بایست دارای فیلتر باشند که مقدار زیادی چربی، دود و بوی نامطبوع و رطوبت را که هود آشپزخانه توسط مکش موتور خود جدب می کند، وارد فیلتر شده و به هود و موتور آن آسیبی وارد نمیشود. فیلتر ها بر دو نوع هستند. فیلتر های چند لایه ی آلومینیومی که قابلیت تمیز شدن دارند و فیلتر های ذغالی که مناسب هود هایی هستند که امکان دسترسی به خروجی هوا ندارند.

 

فیلتر هود آشپزخانه

لامپ هود: تمامی هود ها مجهز به لامپ هایی هستند که تبدیل به چشمه ی نور بر روی اجاق گاز می شوند. این لامپ ها معمولا از نوع هالوژنی، LED و SMD میباشند و کمک می کند که دید بهتری به غذای داخل ظرف روی اجاق گازتان داشته باشید.

حسگر یا سنسور دما و دود : بعضی از هود ها مجهز به حسگر هایی هستند که قدرت مکش هود را بر اساس مقدار آلودگی هوا و دمای اطراف هود تنظیم می کنند .حتی اگر هود خاموش باشد ولی در حالت استند بای قرارداده شده باشد در صورت نیاز روشن شده و شروع به کار می کند.

هود آشپزخانهآیا مزایای یک هود آشپزخانه خوب را می دانید؟

  • از بین رفتن ویروس ها ، باکتری ها و قارچ ها در فضای مرطوب آشپزخانه
  • تهویه هوا و تبدیل آن به  هوای سالم که کمک به رفع مشکلات تنفسی خواهد کرد.
  • قابلیت جذب گاز های مضر و سمی اشی از شعله های اجاق گاز از جمله گازهای خطرناکی مانند CO و ….
  • تبدیل کردن هوای فضا های بسته به هوایی سالم و مفرح
  • از بین بردن بوهای نامطبوع

هود آشپزخانه

در هنگام خرید هود آشپزخانه باید به صدای آن نیز توجه کنیم !

حتما هود های قدیمی آشپزخانه را به یاد دارید که وقتی آنها را روشن می کردیم دیگر صدا به صدا نمی رسید و انگار در وسط شلوغی یک خیابان پر سر و صدا گیر افتاده ایم! پس فراموش نکنید که صدای هود را در هنگام خرید حتما بررسی کنید. نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • میزان صدای هود آشپزخانه در محدوده 53 تا 63 دسی بل، محدوده مناسبی است.
  • برای ارزیابی صدای هود آشپزخانه دور اول ، دور دوم و نهایتا دور سوم می تواند معیار خوبی برای میزان صدای هود باشد، دور چهارم و دور پنجم که معمولا دور های آخر و مکش با با بیشترین حد است، نمی تواند معیار مناسبی برای سنجش صدای هود باشد زیرا مسلما صدای زیادی تولید می شود.

میزان صدای هود آشپزخانه

  • راز مهم دیگر در مورد صدای هود آشپزخانه، میزان تطابق خروجی هود با خروجی آشپزخانه است. اندازه خروجی های هود های آشپزخانه معمولا 10 و یا 15 سانتی متر مربع می باشد در حالیکه خروجی آشپزخانه 10 و یا 12 سانتی متر مربع است . اگر هود آشپزخانه ای با خروجی 15 را در منزلی با خروجی 10 سانتی متر مکعب نصب کنیم این اختلاف در اندازه باعث ایجاد صدای بیشتر در آشپزخانه می شود.
  • موتور هود های جدید از نوع توربو است . این موتور ها دارای دو پروانه برای مکش بیشتر هستند پس قوی تر و دارای صدای کمتری نیز می باشند.

هود آشپزخانه

قبل از خرید هود آشپزخانه باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

اولین نکته قبل از خرید هود آشپزخانه دقت به نوع کابینت است. در واقع در کابینتی که بر اساس هود مورب یا زیر کابینتی ساخته شده نمی توان هود شومینه ای نصب کرد! پس اگر قصد دارید کابینت آشپزخانه خود را تعویض کنید قبل از خرید هود آشپزخانه خود این کار را انجام دهید .

علاوه بر کابینت آشپزخانه باید به دکوراسیون خانه نیز باید توجه داشته باشید به طور مثال هود کج در خانه های مدرن مناسب بوده و هود شومینه ای و زیر کابینتی برای خانه های مدل کلاسیک مناسب است.

شما می تواید برای انتخاب هود آشپزخانه به هماهنگی رنگ آن به محیط آشپزخانه نیز دقت کنید. هود های استیل سفید، مشکی و یا کرم بیشترین انتخاب را در آشپزخانه های امروزی دارند. همچنین اگر وسایل آشپزخانه ی شما نقره ای و یا استیل است برای هماهنگی با آنها می تواید هود های استیل و یا استیل شیشه نیز انتخاب کنید.

آشپزخانه زیبا

چه نکاتی را برای نگهداری هود رعایت کنیم ؟

  • هرگاه اجاق گازتان روشن است حتما هود را روشن کنید و حداقل روی دور کم بگذارید. این کار باعث می شود که حرارت اجاق گاز آسیبی به قطعات داخلی هودتان وارد نکند.
  • برای تمیز کزدن هود های شومینه ای لاقل 1 ساعت پس از خاموش کردن آن این کار را انجام دهید.
  • برای تمیز کردن هود های استیل بهتر است از تمیز کننده ی مخصوص با عنوان محافظ استیل استفاده کنید تا از احتمال آسیب به بدنه ی هود آشپزخانه در امان باشید.
  • به علامت شستشوی فیلتر و تعویض فیلتر توجه کرده و این کار را هرچند وقت یکبار انجام دهید.

تمیز کردن فیلتر آشپزخانه

بهترین مکان برای نصب هود را می شناسید؟

برای اینکه بتوانید بهترین بهره برداری را از هود آشپزخانه یتان داشته باشید بایست هود آشپزخانه را بالای اجاق گاز و در فاصله ی 40 تا 60 سانتی متری نصب کنید. همچنین برای اینکه هود آشپزخانه درست کار کند باید از داخل و خارج تمیز شود.

هود آشپزخانه

آیا روش تمیز کردن هود آشپزخانه را می دانید؟

  • در ابتدا هود را خاموش کرده و خارج و داخل آن را تمیز کنید، ولی مواظب باشید که به لامپ های هود آسیبی وارد نشود.
  • فیلتر فلزی را که چربی به خود جذب می کند، در آب ولرم حاوی از بین برنده چربی خیس کنید تا چربی ها پاک شود.
  • فیلتر های ذغالی که قابل شست و شو نیستند باید عوض شوند . ذغال با کثیف شدن اثر تصفیه ای خود را از دست می دهد، بنابراین  اگر زیاد پخت و پز می کنید هر چند وقت یکبار این کار را انجام دهید .
  • کثیفی جمع شده مانند روغن و ذرات معلق که بر روی پره های فن تجمع می کنند را با شوینده تمیز کنید.

تمیز کردن هود آشپزخانه

ضمانت خوب یک هود آشپزخانه، تضمین کارایی طولانی آن!

در آخر پس از انتخاب و ارزیابی هود مناسب باید به ضمانت و گارانتی آن نیز توجه کنید. گارانتی خوب در هود آشپزخانه نشانه ی دو نکته ی بسیار مهم است. اول آنکه شرکت تولید کننده هود آشپزخانه آنقدر به کیفیت محصولات تولیدی خود مطمئن است که بدون نگرانی آن را ضمانت می کند و دوم اینکه شما دیگر نباید نگران هزینه های اضافی تعمیر و نگهداری احتمالی هود آشپزخانه ی خود باشید.

خانواده شادپس ضمانت خوب یعنی خیالی آسوده برای سال های طولانی!

سایت فروشگاه اینترنتی بیژه همواره در کنار شماست تا بتوانید خرید خوب و مناسب را تجربه کنید. اگر سوالی ذهنتان را مشغول کرده است، درنگ نکنید و با کارشناسان خبره ی ما تماس بگیرید. ما همواره و همیشه در کنار شما دوست عزیز هستیم.

تیم بیژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *